Publicerad den

Gloom – Second Edition

I Gloom tar du kontrollen över ödet för en gravt dysfunktionell familj. Hur vinner en? Den spelare som lyckas göra sin familj så deprimerad som möjligt och ta livet av dom först vinner såklart!

I Gloom är det berättandet som står i centrum. Jag sträcker mig så långt som att säga att berättandet utgör 90% av spelets nöje. Kanske till och med 95%.

Hur spelas då detta narrativa spel undrar du? Jo, varje spelare väljer ut den familj de vill spela som och tar de fem kort som hör till den familjen. Resterande kort blandas och läggs upp som en drawpile. (Överblivna familjer läggs åt sidan) Alla spelare drar 5st kort på hand och sen kan spelet börja.

Spelaren som haft den jävligaste dagen börjar. Naturligtvis.

På sin tur får man göra två drag, och sen drar man upp till sin hand limit på kort. De olika dragen är:

  1. Spela ett Modifier-kort
  2. Spela ett Event-kort
  3. Spela ett Untimely death-kort
  4. Discarda din hand

Modifier-kort spelar du på vilken levande familjemedlem som helst – även dina egna. Genialiskt nog så är korten tryckta på transparent plast, så du lägger korten ovanpå familjekorten så läser man av modifikationen. Modifier-kort finns som positiva och negativa. De negativa vill du ju helst spela på dig själv och de positiva på dina motspelare. Eventkort är kort som utför specifika händelser. Till exempel så kan avlidna personer komma till liv igen… Untimely death-kort spelas när man vill ta livet av någon. De korten kan ENDAST spelas på familjemedlemmar som har ett negativt självvärde och de kan ENDAST spelas som första draget. Detta är ju för att man inte ska kunna spela ett negativt modifier-kort på nån i sin egen familj och sen direkt ta livet av den.

Det roliga börjar när du spelar modifier-kort… du måste då berätta vad som händer och hur det går till. Modifier-kortet ger dig en rubrik (Tex: ”Starved in a storm”, ”Was trapped on a train” eller ”Was wondrously well wed”) Det finns ingen regel som säger hur länge du måste berätta eller att din historia måste följa nån slags logik. Det viktigaste är att det är roligt. Nästa spelare kommer troligtvis att väva in din historia i sin och så vidare. Till slut kommer det att bli helt hysteriskt. Vi har bland annat haft Belgiska flottarbarn som gift sig med varandra, balettdansöser som hittat kärleken på havet men sen tappat bort sig i gravplundring på vägen hem och skäggiga farbröder som förlorat sitt cirkusjobb och ramlat ner i piggsvinsbon. Vi har legat dubbelvikta av skratt.

Spelet tar slut när en familj är utslagen. Då räknar man vem som har minst poäng (alltså, mest minuspoäng) och den personen är vinnare! Poängen räknas på de personer som har dött och man räknar bara de poängen man ser.

Vi har kört det här en hel del och det är lika roligt varje gång. Historierna blir är helt vansinniga och en runda kan ta väldigt lång tid, eftersom skrattpauser måste få ta lite tid. Personer som innan de provat inte tror att det kommer att vara roligt, har helt bytt åsikt efter första omgången. Ett spel jag varmt rekommenderar!

 

Betyg: 4/5

  • Typ: Kortspel
  • Utvecklare: Atlas Games / http://www.atlas-games.com
  • Antal spelare: 2-5
  • Tid: cirka 20-60 minuter
  • Cirkapris: 260:-

 

Share

Comments

comments